Felanmälan bostad

Garantitid

För vitvaror, blandare/vs-armaturer och ytskikt som målning och tapet är garantitiden två år och har gått ut. Garantitiden för byggnadsarbeten är fem år. Under denna tid kan man ha rätt att få eventuella funktionsfel i t.ex. dörrar och fönster åtgärdade. Även fel som faller inom ramen för det underhåll som föreningen ansvarar för, t.ex. el, vatten, värme etc, kan omfattas av garantin. Fel som orsakats av dig/annan eller som uppstått p.g.a. slitage eller felaktigt underhåll/hantering omfattas inte.


Felanmälan

Fel under kontorstid, d.v.s. vardagar 08.00 – 16.00, anmäls skriftligen till styrelsen via kontaktformuläret eller via brevlådan i trappa A.

Styrelsen bedömer felet i första hand. Om styrelsen bedömer att det är ett garantifel skickas det vidare till JM för hantering. Om styrelsen bedömer att föreningen ansvarar för felet kommer det att åtgärdas på föreningens bekostnad. 

OBS! Om felet orsakats av dig (t.ex. stopp i avloppet) blir du betalningsskyldig för föreningens åtgärdande. Om styrelsen bedömer att felet varken är ett garantifel eller föreningens ansvar är det du som ansvar att åtgärda felet på egen bekostnad. 

OBS! JM har förbehållit sig rätten att tillsammans med leverantörer och entreprenörer slutligt bedöma vilka fel som omfattas av garantin. Om JM bedömer att det är ett garantfel åtgärdas det utan kostnad för dig. Om JM bedömer att det inte är ett garantifel kommer kostnaden för felsökning att debiteras vidare till dig och det blir ditt ansvar att åtgärda felet på egen bekostnad. 


TV, telefoni och bredband

Vid fel kontakta Telia på telefonnummer 040-90 200. Läs mer på Telias hemsida här.

Akuta fel

Vid akuta fel under kontorstid anmäls felet till styrelsen enligt ovan. 

Efter kontorstid, d.v.s. efter kl. 16.00 på vardagar samt på helger, kan jouren kontaktas direkt på telefonnummer 040 - 93 12 70. Detta bör undvikas i möjligaste mån och ska endast ske vid fel eller haveri där det finns risk för följdskador, t.ex. vid vattenläckage, eller vid andra brådskande fall, exempelvis om värmeanläggningen inte fungerar vintertid.

OBS! Jourutryckning för icke akuta fel debiteras den som anmält felet. Om du själv orsakat felet, t.ex. stopp i avloppet, blir du betalningsskyldig